Ik heb last van mijn lichaam

Welkom bij KERN, praktijk voor algemene en psychosomatische fysiotherapie.

Wat mooi dat je voor jezelf zorgt en informatie inwint!

Je geeft aan last te hebben van je lichaam, doorgaans is dat te wijten aan een trauma of toevalligheid. B.v.:

  • Het is je in de rug geschoten bij het tillen.
  • Je bent opgestaan met pijn in je nek die maar niet uit zichzelf over wil gaan, terwijl je normaal gesproken nergens last van hebt.
  • Je hebt tijdens het sporten een klacht ontwikkeld die je nog nooit eerder hebt gehad.
  • Soms heb je pech, het is helaas niets tijdelijks, je hebt zelfs te horen gekregen dat je een chronische aandoening hebt die gevolgen heeft voor hoe je beweegt en functioneert.

In al bovenstaande gevallen ben ik het met je eens, je hebt inderdaad last van je lijf.

Dat is natuurlijk vervelend maar niet direct abnormaal, het hoort een beetje bij het leven.

De meeste klachten volgen een natuurlijk herstel patroon waarbij de eerste 3 dagen vervelend pijnlijk kunnen zijn met functie verlies, daarna neemt de pijn af en de functie langzaam toe, binnen 6 weken ben je weer de oude.

Voor de meeste klachten hoef je dus geen contact op te nemen met een fysiotherapeut of arts. Maar jij kijkt niet voor niets op deze site, wanneer neem je nou wel contact op:

  • Als een trauma gepaard gaat met zwelling, blauwkleuring, extreem krachtsverlies of standsverandering, in dat geval is het een must om zo snel mogelijk onderzoek te laten doen, in de eerste 24 uur kan er n.l. nog een hoop hersteld worden als er iets beschadigt is.
  • Als het natuurlijk herstel patroon afwijkt van wat hierboven beschreven staat, de pijn neemt na drie dagen b.v. toe i.p.v. af, of het functie herstel laat maar op zich wachten terwijl de pijn al lang verdwenen is.
  • Als je je zorgen maakt. Je zorgen maken genereert stress en stress vertraagt natuurlijk herstel. Het is zonde om daar mee te blijven lopen terwijl het met een enkel consult verholpen kan zijn.
  • Als je onzeker bent over wat je wel of niet moet doen. Zeker bij sport of trauma is het verstandig informatie in te winnen over wat je mankeert en wat je het best kunt doen om het natuurlijk herstelproces optimaal te laten verlopen.
  • Als je naaste omgeving zich zorgen maakt en onzeker is over hoe te handelen.
  • Als je een chronische aandoening hebt waarvan je het karakter moet leren kennen zodat je weet wanneer je een stapje terug moet doen (om te zorgen dat de aandoening rustig blijft) of juist een stapje erbij (om je conditie en weerbaarheid op een zo hoog mogelijk peil te houden). Ook moet je je veranderende lijf leren kennen, en erkennen, en ontdekken hoe je zo optimaal mogelijk gebruik kan maken van dat wat nog wel functioneert.
Sluit Menu